HSP’s & een laag zelfbeeld

Weinig zelfvertrouwen, een lage dunk van jezelf, jezelf onderschatten en onder je kunnen werken. Dit zijn allemaal zaken die samenhangen met een laag zelfbeeld.

Maar wat is dat nou precies een laag zelfbeeld? Wat zijn de gevolgen hiervan en waarom hebben juist veel HSP’s een laag zelfbeeld? Je leest het hier.

Uiteraard geef ik aan het einde van deze blog ook wat tips om je zelfbeeld te verbeteren.

Wat is een zelfbeeld?

De naam zegt het eigenlijk al. Het is het beeld wat je van jezelf hebt. Het is de manier waarop je tegen jezelf aankijkt.

Als je een laag zelfbeeld hebt (oftewel een minderwaardigheidscomplex) dan herken je vast het volgende wel:

  • Je durft de echte jij niet te laten zien
  • Je trekt je vaak terug
  • Je piekert veel
  • Je trekt je dingen gauw persoonlijk aan
  • Je hebt moeite met het uitspreken van je eigen mening en doet dit dus vrijwel niet
  • Je bent angstig en vaak verdrietig
  • Je hebt altijd kritiek op jezelf
  • Je hebt weinig zelfliefde
  • Je legt de lat erg hoog
  • Je twijfelt veel aan jezelf en aan je kunnen
  • Je hebt faalangst
  • Je denkt vaak ‘dat kan ik niet’ of ‘dat lukt mij nooit’
  • Je wuift complimenten weg omdat je denkt dat iemand het toch niet meent

Hoe ontstaat een laag zelfbeeld?

Meestal is een laag zelfbeeld al ontstaan in je kinderjaren. Dit is zeker niet iets wat van de een op de andere dag ontstaat.

Een laag zelfbeeld kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je bent vroeger veel gepest
  • Je hebt vaak te horen gekregen dat je iets niet kunt
  • Je voelde je niet geaccepteerd door je familie, vrienden of op school
  • Je hebt je altijd al anders gevoeld en hebt dit ook vaker op verschillende manieren bevestigd gekregen
  • Je vergelijkt jezelf constant met anderen (op social media)

Wat zijn de gevolgen van een laag zelfbeeld?

Een laag zelfbeeld is alles behalve fijn. Het kan je(dagelijkse) leven zodanig verpesten en je geluk zodanig in de weg staan dat je er echt onder kunt gaan lijden. Je gaat je gedrag en je leven erop aanpassen en dan kun je in een negatieve spiraal terechtkomen.

Relaties

Het beeld dat je van jezelf hebt is van invloed op al je relaties. Je laat anderen over je heen lopen, je vertoont pleasegedrag en je hebt weinig echte sociale contacten. Als je jezelf niet hoog inschat, weinig eigenwaarde en zelfliefde hebt en geen vertrouwen hebt in jezelf dan zie je dat ook terug in de kwaliteit van je relaties die je wél hebt. En eigenlijk is dat niet zo gek. Want hoe kun je goede relaties hebben met anderen als je ook geen goede relatie hebt met jezelf?

Werk

Ook op het gebied van werk kan het je ontzettend belemmeren. Omdat je een lage dunk van jezelf hebt wil je al gauw laten merken dat je wél iets kunt (bewijsdrang). Je bent daardoor al gauw perfectionistisch ingesteld en je stelt hoge (en vaak heel onrealistische) eisen aan jezelf. Aan de andere kant kan het er ook voor zorgen dat je misschien werk aanneemt onder je niveau, omdat je denkt dat je niet meer (aan)kunt. Dit kan uiteindelijk voor een burn-out maar ook voor een bore-out zorgen.

Gebrek aan richting

Weinig zelfvertrouwen kan ervoor zorgen dat je je gaat aanpassen aan anderen om geaccepteerd te worden. Als je dat lang genoeg doet dan raak je de verbinding met jezelf helemaal kwijt. Je weet dan niet meer wie je bent en wat je wilt. Het wordt dan heel lastig om richting aan je loopbaan en/of aan je privéleven te geven. Je weet gewoon niet meer waar je blij van wordt en durft ook geen stappen te zetten.

Waarom hebben veel HSP’s een laag zelfbeeld?

Het gevoel van ‘anders zijn’

Omdat zij zich al van jongs af aan anders hebben gevoeld, hebben zij een laag zelfbeeld ontwikkeld. HSP’s hebben een unieke kijk op dingen, zien vaak verbanden die anderen (nog) niet zien en reageren anders/intenser dan niet HSP’s op dezelfde situatie. Dit kan wel eens voor onbegrip zorgen of je krijgt daardoor het gevoel dat je een buitenstaander bent. Dit maakt je ook gevoeliger voor afwijzing.

Sneller last van stress

HSP’s hebben ook sneller last van stress en raken daardoor sneller overprikkeld. Zij kunnen daardoor niet mee op het tempo van een niet-HSP. Zij voelen zich dan al snel minderwaardig en zwak.

Negatieve gedachten

Als HSP zit je veel in je hoofd en je ziet vaak het negatieve in van een situatie. Je denkt meestal negatief over jezelf. Je geeft jezelf al gauw de schuld van iets wat niet jouw schuld is. Dus als er iets gebeurt dan betrek je dat meestal op jezelf (vanwege je diepere verwerking van prikkels). Dit komt je zelfbeeld niet ten goede.

Wat kun je als HSP doen om je zelfbeeld te verbeteren?

Accepteer jezelf

Jezelf afwijzen of bepaalde eigenschappen van jezelf ontkennen is heel schadelijk voor je zelfbeeld. Accepteer dat je je onzeker voelt en bepaalde dingen niet durft. Je bent wie je bent en je bent echt helemaal oké! Het is dan ook beter om jezelf met al je mooie en minder mooie kanten te accepteren. Accepteer ook dat je hoogsensitief bent. Dit blijf je voor de rest van je leven want dit is een karaktereigenschap en dat kun je niet veranderen. Als je jezelf accepteert zul je merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Je kunt dan met meer liefde naar jezelf kijken en de waardering in jezelf zoeken i.p.v. bij anderen.

Stop met jezelf te vergelijken

We doen het allemaal, ik ook hoor. Jezelf met anderen vergelijken heeft geen zin. Dat jij een pad met meer omwegen hebt belopen en nog niet bent waar je wilt zijn betekent niet dat je minder bent dan een ander.

Ook social media geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. Iedereen zet er alleen maar de mooie, gave, leuke en positieve dingen op. Maar iemand die op het eerste gezicht een goede en goedbetaalde baan heeft hoeft niet per se gelukkig te zijn. Misschien doet degene dit werk om erkenning en waardering van anderen te krijgen maar voelt hij/zij zich doodongelukkig vanwege de hoge werkdruk. Of misschien wil deze persoon wel iets heel anders doen qua werk maar durft de overstap niet te maken uit schaamte voor wat anderen daarvan zeggen. Je weet het niet. In ieder geval, meestal is iets niet zoals het op het eerste gezicht lijkt. Vergeet dat niet.

Mocht je echt last hebben van bepaalde mensen op social media, ontvolg ze dan. Volg alleen personen die je inspireren, motiveren en je geen rotgevoel geven.

Wordt je bewust van hoe je elke dag tegen jezelf praat

Negatieve zelfpraat (‘Ik kan het toch niet’, ‘ik ben niet goed genoeg’ of ‘ik ben lelijk’) draagt niet bij aan de ontwikkeling van een positief zelfbeeld. Als je dit elke dag tegen jezelf zegt ga je er namelijk vanzelf in geloven…Als je altijd gefocust bent op de dingen die je niet leuk vindt aan jezelf en jezelf altijd afkraakt dan wordt het steeds moeilijker om jouw mooie en goede kanten te zien. Er wordt niet voor niets gezegd ‘wat je aandacht geeft groeit’. Maar zoals je jezelf hebt geleerd om alleen maar het slechte te zien kun je jezelf ook aanleren om het goede in jezelf te zien. En dat is vaak meer dan je denkt. Schrijf bijvoorbeeld eens op wat je mooi vind aan jezelf (vraag dit ook eens aan anderen), waar je goed in bent en waarvoor je dankbaar bent in je leven. Focus op het goede en je zelfbeeld zal verbeteren.

Leg de lat vanaf nu lager

Van hoge eisen stellen is nog nooit iemand heel gelukkig geworden. De lat altijd te hoog leggen en vervolgens je onrealistische doelen niet kunnen behalen is funest voor je zelfbeeld. Het probleem met de lat te hoog leggen, is dat de lat altijd naar boven toe zal blijven verschuiven. Dat is heel ongezond. Dus leg die lat nou eens wat lager. Daar vergaat de wereld echt niet van! Stel jezelf realistische en haalbare doelen. En als je een keer je doel niet hebt behaald, geen nood. Dat is echt niet erg. Stel je doel dan gewoon bij. Maar zorg dat je hier ook weer niet in doorslaat. Een keer geen doel hebben is ook goed hoor!

Tijdens mijn coachopleiding werd er verteld over ‘de staat van uitmuntendheid aannemen’. Dit betekent dat je op dat moment doet wat je kunt. En dat is goed genoeg. Die is bij mij erg blijven hangen en heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden op het moment dat de perfectionistische ‘ik’ weer naar boven kwam. Dus probeer vanaf nu ook een staat van uitmuntendheid aan te nemen. Voel je je veel beter door.

Ik ben me ervan bewust dat sommige dingen makkelijker gezegd dan gedaan zijn!

Maar onzeker zijn we allemaal. Onthoud dat niemand altijd zelfverzekerd is. Ik hoop dat deze tips je al een klein beetje op weg zullen helpen naar een beter zelfbeeld.

“Zelfvertrouwen

Als je alles loslaat

Heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen”

Loesje

Voel jij je ook anders en onzeker? Kun je geen richting aan je leven geven, weet je niet meer wat je echt wilt en loop je vast? Zet dan de eerste stap en meldt je aan voor een gratis Inzicht-sessie. Meer info en aanmelden? Klik dan hier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.